donderdag 15 juli 2010

Geacclimatiseerd

Maandag brachten we een bezoek aan de tempel van Confucius en de Lamatempel.

Confucius leefde van 551-479 v.C. Hij was de stichter van het confucianisme, een wijsgerige stroming die later verder werd ontwikkeld. In het keizerlijke China was het de filosofie van de elite der geleerden. Voor de communisten werd de leer beschouwd als een obstakel voor de veranderingen. Nu wordt het confucianisme geprezen als een oplossing voor de huidige politieke en economische problemen.

De Lamatempel is de grootste en meest imposante tempel van het Tibetaanse boeddhisme in de stad. We waren gefascineerd door de vele Chinezen die daar wierookstokjes kwamen branden. Daarna zijn heel wat leerlingen met hun Chinese begeleiders naar de zijdemarkt getrokken in de hoop er het ultieme koopje te doen. Afdingen was de boodschap!

Een van de hoogtepunten tot hiertoe was onze uitstap naar het Zomerpaleis op dinsdag. Dit uitgestrekte terrein werd tijdens de Qing-dynastie door de keizer gebruikt als hij de Verboden Stad wilde ontvluchten. Naast prachtige gebouwen en tuinen was er ook een groot meer waarop we een boottochtje (foto) hebben gemaakt.
Vandaag, woensdag, brachten de leerlingen door met hun Chinese gastfamilie.



2 opmerkingen:

Jan Wollaert zei

Beste Chinareizigers,
Het doet me veel plezier dat ik via de blog kan lezen dat jullie veilig en wel in China zijn geraakt.
Het doet me ook deugt te kunnen zien en lezen dat jullie al heel wat van het programma hebben gezien.
Ik hoop ook dat jullie alles nu in de realiteit kunnen ervaren zoals ik het verteld heb op de infoavonden.Alvast nog een fantastisch avontuur gewenst aan heel de groep en ik blijf uitzien naar elk nieuwtje op de blog.
Groetjes vanuit een fris maar zonnig Belgiƫ.
Jan Wollaert

Irina zei

Hey liefste medeleerlingetjes van me!

Hopelijk amuseren jullie je in het verre Oosten.
De eerste oefensessie met stokjes zag er in elk geval heel grappig uit =)
Ik wens jullie nog een geweldige ervaring toe. (En geen foto's naast religieuze beelden trekken! Wijst op slechte etiquette! Denk aan wat Mevr. Van Beeck zou zeggen!)

Groetjes uit Belgiƫ
Irina

P.S.: Ik kreeg bijna een hartaanval toen ik Tristan zag! Weg is de Legolas-look (Azamat! ha!)